Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Såhär skapar du en Framgångsrik Entreprenörsblogg på 4 timmars arbete, i veckan

Den absolut vanligaste svaret jag får på frågan ,som jag ställer till andra Entreprenör och företagare, “Varför bloggar inte du?” är, “Jag har inte tid“(läs kommentarer). Jag tycker det är ett svar som är nära verkligheten men ändå tråkigt. Jag kan förstå att företag, familj, vänner och något intresse äter upp det mesta av ens vakna tid. Därför tänkte jag berätta för er hur ni kan bygga en framgångsrik blogg på endast fyra timmars jobb i veckan. Det låter kanske lite men nyckeln är inte nödvändigtvis tiden utan långsiktighet och konsekvens i kombination med några insikter ni skall få här.

Lär dig blogga som entreprenör

Vad är en framgångsrik entreprenörsblogg?

Jag tror inte bloggosfären handlar om stor räckvidd, jag tror bara den handlar om relevans. 20 rätt besökare är bättre än 20000 besökare. Det är också så jag definierar framgång i detta fallet. Att din blogg läses av ca 100 rätt personer varje gång du skriver. Det låter kanske inte så mycket men att ha enskilda säljsamtal med 100 personer tar oftast flera månader. Jag definierar också framgång som att människor lyssnar på dig, pratar med dig , har förtroende för dig och de tar kontakt med dig via din blogg. Förtroende är nämligen en av nätets stora bristvaror. Kan du få det har du skapat något värdefullt. Både för dig och för de som har förtroende för dig

Hur disponerar jag min tid när jag bloggar?

Fyra timmar i veckan är inte mycket så det kommer ta lite tid innan du når framgång. Du kan förvänta dig en arbetshorisont på 9-18 månader. Så du måste ha ett långsiktig engagemang. Så här tycker jag du skall disponera din tid varje vecka.

  • 2 timmar – Skriva 1-2 blogginlägg
  • 1,5 timmar, hänge dig åt diskussion om ditt ämne på Twitter, bloggosfären, eller Facebook. Välj den plattformen och formen som funkar just för dig.
  • 0,5. Lära dig nya färdigheter. Har du aldrig bloggat innan finns det en hel del du måste lära dig. Tex tycker jag bra rubriker är viktigt för framgång och en färdighet jag fortfarande kämpar med.

I början kan det vara lite kämpigt. Det kräver kanske mer tid att skriva en bloggpost. Likaså kan du tex behöva lära dig mer om WordPress, kommunikation och hur sociala plattformar funkar. Var snäll mot dig själv första månaden.

 

1. Omvärldsbevaka stenhårt. Det är genom omvärldsbevakning du hittar intressanta diskussionsämnen och människor som intresserar dig. Är du tex intresserad av “Socialt Entreprenörskap” så sätter du upp standardsökningar på Google Alerts. Använd också tjänster som Google Bloggsök och Google News. Det är dessa människor som du kommer lära känna och prata med.

2. Rubriksättning. Detta är väldigt viktigt. Det är rubriken som bestämmer om människor klickar på länkarna till din blogg och i en värld av extremt informationsflöde är det rubriken som bestämmer om en person skall lägga 5 min på att läsa din post och interagera med dig. Ett litet smart trick, som troligen inte är korrekt svenska men som funkar mycket bra, är att härma en PPC-teknik. Använd stor bokstav, som första bokstav, i orden i din rubrik. Det har en positiv effekt på klickfrekvensen. Du kan se nedan hur sökmarknadsförare använder tricket för att locka ögat till annonsen. Detta kommer funka för dig också

3. Välj att blogga hos ett Mediabolag. Ett val du kan göra är att strunta i att blogga på en egen domän och välja att blogga hos tex IDG, Metro eller andra mediasajter. Fördelen är att du fortare får en publik och feedback på det du gör. Nackdelen är att du ej äger din egna varumärkesplattform eller ditt innehåll. Skulle dina behov eller mål med bloggen ändras i framtiden, kanske du behöver byta och tappar många av de fördelar du byggt upp över tiden.

4. Tänk på detta som en social aktivitet inte en publiceringsaktivitet. Att möta människor med liknande intressen som du och diskutera dessa intressen är något som nästan alla gillar. Det är detta som kommer att göra att du vill fortsätta. Orkar du inte blogga en vecka, skit i det och snacka istället, för det är det som är roligt!

5. Ha alltid en person i åtanke när du bloggar. När du skriver gör du det väldigt mycket enklare om du tänker dig en mottagare. Du kan paketera bättre, skriva mer anpassat och det viktigaste, minst en människa kommer interagera med din blogpost. När posten är färdig tar du helt enkelt kontakt med denna personen och frågar efter feedback, åsikter eller kommentarer. Personen ifråga kommer känna sig glad, engagerad och vara positivt inställd till dig. Välj gärna en person du inte känner för detta bygger ditt online nätverk. Tänk dig själv, en bloggpost i veckan, 52 nya personer som du tar kontakt med och inte bara utbyter visitkort, utan ni interagerar med varandra. Att blogga är att sätta Url.ar på sina tankar och det är supernätverkande när tankar möts.

Jag hoppas att det är så att jag lyckats väcka någon typ av lust att blogga hos dig nu men jag förstår också att jag väckt ännu fler frågor. Ställ dem i kommentarsfältet så skall jag ta mig tiden att svara på dem även om de är komplexa!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Virknålen says:

    Jag bloggar både hos ett mediebolag (Aftonbladet) och på egen domän, och jag kan säga att det är verkligen två helt skilda typer av läsare mellan dessa bloggar, fastän jag bloggar om samma saker, så jag tycker att man ska ta i beaktning att det finns både för- och nackdelar med att blogga på mediebolag. En annan av nackdelarna förresten är att oftast förekommer det så kallade “bloggtroll”, människor som gör allt och lite till för att göra livet och bloggandet surt för en. Jag har visserligen inte råkat ut för en själv – än, men det är nog bara en tidsfråga – men jag har vänner som har gjort det.

    Kanske det kan vara ett ämne att ta upp för dig, problematiken om “bloggtroll”?

  2. Rudolf says:

    hehe, ja, anonymiteten kan verkligen locka fram det värsta hos människor. Jag hanterar bloggtroll på detta sätt

    1. Jag är väldigt försiktig med att publicera anonyma inlägg. Då skall det vara riktigt bra kommentarer
    2. Jag publicerar inte påhopp, bajs eller trams. Man måste försöka tillföra saker till diskussionen för att bli publicerad här

    Detta har gjort att mitt trollproblem inte ens finns idag på Disruptive

  3. Virknålen says:

    Det är bra tips och jag har samma regler även på mina bloggar, man ska kunna tillföra något till diskussionen.

    Jag har blogg-vänner på Aftonbladet som till och med slutade blogga där för att de blev för mycket påhoppade, även om en majoritet av kommentarerna var snälla och konstruktiva. Men det sägs ju att det är droppen som får bägaren att svälla över.

  4. Christian says:

    Jag förstår det. Som jag skrev i blogposten, så är blogga att sätta url:ar på sina tankar och om ngn “trollar” dina tankar kan det kännas som man dizzas rätt hårt

  5. Intressant artikel. Post nr 5 var väldigt intressant. Jag föreställer mig alltid en person (som ofta är en average kund) när jag skriver. Dock är det sällan dem som kommenterar artiklarna. Beror det på;

    1) Jag lyckas inte tillräckligt bra med att förmedla mitt budskap.
    2) Jag promotar min blogg i fel forum.
    3) Min målgrupp är inte lika benägen att kommentera blogginlägg 😉

    Förmodligen en kombination.

  6. Rudolf says:

    Charlotte

    Om du personligen kontaktar en specifik kund och efterfrågar en kommentar, tex genom att ställa frågan “Vad tycker du?” och gör detta systematiskt och ändå inte får den responsen du vill, då hade jag nog ändrat taktik.

    Vilka fler intressenter finns det i ditt företag, testa av intressent efter intressent tills du får den responsen du vill.

    Du kanske behöver ändra inriktning på ditt innehåll också för att attrahera interaktion.

    Ett litet tips är också detta utryck

    Pratar du med människors förnuft, skapar du insikt, pratar du med deras känslor, skapar du handling”

    Med det menar jag att du kanske borde vara mer personlig alt använda ett språk som är mer fyllt av känslor(tex ord som glad, ledsen, romantisk osv) eller ämnen som är mer känslofyllda. Då skapar du lättare handling. Du kan enkelt läsa igenom en del inlägg här och se hur jag använder känslor för att skapa bra kommunikation och handling

  7. Charlotte da SIlva says:

    Tack för bra tips! Ska prova dem.

  8. Fredrik says:

    Om man har som målsättning att skapa en kommersiell blogg så tycker jag att man ska ha en egen domän, det behöver inte kosta mer än några hundralappar om året. Då har man kontroll över innehållet, flytta en blogg från ett gratiskonto är lite problematiskt.

  9. Hej Christian,

    Kanon. Fler behöver förstå vikten av att skapa en entreprenörsblogg/företagsblogg.

    En annan sak som skrämmer folk som funderar över att börja blogga är inte bara att de inte har tid. Man tror att man skapar sig ännu ett ‘jobb’ som vi sedan är rädda att inte uppfylla.

    Då syftar jag på att tex. regelbundet sätta sig ner och blogga varje vecka (eller vad man nu väljer). Det kräver lite självdisciplin och inlärning av en ny vana.

    Då ursäktar man sig hellre och säger att man inte har tid. Sedan förstår de flesta också att det tar lite tid och kraft att ‘putta på snöbollen’ innan resultaten kommer – vilket är en annan orsak till att många låter bli helt och hållet.

    Detta hade jag själv problem med i början – men det är löst nu tack vare t.ex. funktionen för schemaläggning av blogginlägg – men framför allt genom att prioritera detta högre!

    Men ju längre man väntar, desto tuffare tror jag att det blir att komma ifatt de konkurrenter som börja ‘proffsblogga’ idag.

    /Jonas Carlström

  10. Rudolf says:

    Jonas
    Att vara långsiktig kan vara riktigt jobbigt 😉

  11. Thomas says:

    Tack för intressant läsning, jobbar själv just nu rätt hårt med att marknadsföra min blogg och få rätt typ av besökare.

  12. Rudolf says:

    Thomas

    Jag tror du fick en liten formel här!

  13. Christian,

    Som alltid, mycket bra inlägg. Har du någon bra formell för att alltid få till de 4 timmarna? Som bloggare har jag tyvärr blivit lite väl mycket periodare. Jag har försökt att schemalägga mitt bloggande för att få den nödvändiga kontinuiteten men det har väl funkat sisådär.

    /Michael

  14. Rudolf says:

    Well, jag hade nog ngt grammatisk fel i titeln 😉

    Tack Michael

    Jag tror på vanans makt och att saker och ting måste in i vardagen. Du är VD och gör antagligen med automatik vissa saker varje vecka och varje dag. Du tänker inte, du bara gör. Hur kan bloggande bli en del av det?

    Kanske måste du engageras också, kanske är det som träning, det blir lättare om du har en träningskompis. Kanske skall du hitta en blogkompis?Hitta gemensamma ämnen och var och en speglar det med sitt perspektiv. Eller tävla, vem får mest uppmärksamhet.

    Ett sätt kan också vara att börja använda video, det adderar kanske ett roligare moment som motiverar dig mer?

    Bara några förslag på hur man kan vrida perspektivet från måste blogga, till att upptäcka ngt!

  15. Christian,

    Bra tips! För att dra en liknelse så har jag i år efter många om och men kommit igång med motionslöpning efter alldeles för många lata år. Anledningen till att jag denna gång lyckats hålla kontinuitet i löpningen stavas: löparkompis och löparklocka.

    Så en bloggkompis vore kanske inte så dumt, eller har du någon bloggklocka till övers 🙂

    /Michael

  16. Rudolf says:

    hehe

    Jag vet ngt bättre, kan man inte göra en specialvariant av Akismet som stoppar spammet på bloggen, har du inte bloggat inom en viss tid, får du allt i inboxen 😉

    Och vi kan säkert göra en grej eller två inom entreprenörskap om du vill, tror du har en erfarenhet eller två att dela med dig av!

  17. Karin Ihre says:

    Varmt tack för alla tips, jag arbetar successivt av TODO-listan. Har nyss lärt mig länka i wordpress 🙂 slowley but surely!

  18. Rudolf says:

    Vi är alla barn i Början!

  19. Samuel Liljekvist says:

    Tack för ett intressant inlägg! Det är ju inte bara innehållet som räknas 🙂 Skaffa snygg bloggmall också! Jag lägger till dig i min blogroll. Gör gärna det samma.

    Vänliga hälsningar

    Samuel Liljekvist

    Webdesignblog.se

  20. Rudolf says:

    Tack Samuel

  21. Mackan says:

    Tja!
    Bra bloggpost. Jag har funderat på att komma igång med bloggandet och ditt inlägg motiverar mig ännu mer. Det jag dock har svårt med i frågan om att börja blogga är om man tycker ämnet känns “Mättat”. Vad har du för tankar kring det?

  22. rudolf says:

    Tack!

    På svenska tror jag inte ngt ämne är mättat. Du kan ju också vinkla det, tex “Ditt entreprenörskap” då är det knappast mättat 😉

  23. Jonas says:

    Vad säger du Christian – om inspirationen tryter i ett par veckor i sträck, är det bättre att strunta i bloggandet och vänta på att man kan skriva nåt läsvärt, eller ska man pressa fram det för att hålla rutinen uppe?

  24. rudolf says:

    @jonas

    Jag tycker ju att saker skall vara roligt så behöver man pressa fram ngt så kanske man skall avvakta lite

    Men, samtidigt, blogga är en färdighet och skall man lära sig saker och bli framgångsrik måste man pressa på, öven när energin är låg.

    Jag tror också det är så att har man bestämt sig för att lägga tex fyra timmar i veckan så kommer inspirationen. Man planerar för det, har en anteckningsbok eller evernote för sina tankar, man har ngt verktyg för att spara länkar som inspirerar en osv osv osv.

    Vad jag vill visa är en medveten process för framgång men den kan vara jobbig ändå.

  25. Jag ska genast börja göra precis som det står här. För nu börjar liksom den nya entreprenörsresan – den där jag ska prata om hur man misslyckas 🙂

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+